|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
وی ادامه داد: «من به مذاکره کنندگان ایران و دیگر کشورهای دخیل در مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌کنم که کنگره حق تغییر یک توافق اجرایی را ندارد.
همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در سوئیس جان کری به دستیابی به توافق با ایران ابراز امیدواری کرد و ظریف نیز خواستار مشخص شدن راهکار تضمین لغو همه تحریم ها شد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به مذاکرات پیش‌رو گفت: «در جریان مذاکرات باید مشخص باشد که طرف مقابل چگونه می‌خواهد تمام تحریم‌ها را لغو کند و تضمین آن چیست.» وزیر امور خارجه ادامه داد: «اگر اراده سیاسی طرف مقابل مانند ما باشد، دستیابی به توافق دشوار نخواهد بود. من امیدوارم که بازی سیاسی هفته پیش (نامه سناتورهای جمهوریخواه) طرف مقابل را تضعیف نکند، آنها در مذاکرات باید قوی‌تر باشند.» ظریف گفت: «اهمیتی به ضرب‌الاجل کنگره نمی‌دهیم، ما در وین توافق کردیم تا انتهای مارس تنها به راه‌حل‌ها دست یابیم، نه توافق جامع.»


وی تصریح کرد: «هیچ توافق جزئی با کلی وجود ندارد، در هر شرایطی ما باید در مورد تمام جزئیات توافق کنیم. گام بعدی تدوین متن توافقنامه است، اما به معنای این نیست که ما توافق کلی و جزئی داشته باشیم. مسائل فنی امروز و از سوی مقامات ارشد ایرانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد اما من می‌توانم بگویم که به راه‌حل‌ها خیلی نزدیک شده‌ایم.»
ظریف در ادامه افزود: «ما پیش از این درباره برنامه غنی‌سازی، نگه‌داشتن تأسیسات و لغو تحریم‌ها توافق کرده‌ایم.»


به گفته وی، «اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، دستیابی به توافق طی این دور از مذاکرات مطمئناً امکانپذیر است.»


وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در مورد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، پاسخ داد: «قوانین بین‌المللی از سوی مقامات امریکایی وضع نشده‌اند، قوانین بین‌الملل روشن هستند. پس از مناقشات دو سه هفته اخیر، جهان درک کرده است که ایران به دنبال راه‌حل است.» ظریف با اشاره به نامه سناتورهای امریکایی گفت: «این نامه در تاریخ امریکا و در تاریخ دیپلماسی بین‌المللی امری بی‌سابقه بوده است.» وزیر امورخارجه همچنین خبر داد که احتمالاً روز سه‌شنبه نشستی در سطح مدیران کل بین طرفین برگزار می‌شود.


همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم که در مذاکرات جاری لوزان حضور یافته است، در گفت‌‌وگو با نشریه «رمز عبور» درمورد مذاکرات هسته‌ای درخصوص پروژه رآکتور اراک گفت: «براساس تدابیر اتخاذ شده، رآکتور آب سنگین اراک با اعمال برخی تغییرات در قلب رآکتور، نوع سوخت و اعمال بازطراحی با هدف کاهش میزان پلوتونیوم قابل استحصال، همچنان آب سنگین باقی خواهد ماند و تغییر ماهیت و هویت نخواهد داد. نباید این نکته را فراموش کرد که موضع کشورهای غربی اصرار بر تعطیلی آن بود، اما اکنون سطح مباحث به مرحله پذیرش این دستاورد برجسته رسیده است.»


در همین حال عضو ارشد هیأت مذاکره کننده هسته‌ای ایران تأکید کرد که هر توافقی میان ایران و 1+5 حاصل شود، باید مورد تأیید شورای امنیت قرار گیرد. به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره نامه 47 سناتور امریکایی به مقامات ایرانی افزود: «وقتی این توافق به تأیید شورای امنیت رسید، از نظر حقوق بین‌الملل یک الزام برای همه دولت‌ها محسوب می‌شود که لازم‌الاجراست.»


ابراز امیدواری جان کری


در همین حال،  جان کری ابراز امیدواری کرد که طرفین طی مذاکرات پیش رو به توافق نهایی دست یابند. وزیر خارجه امریکا در آستانه مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، گفت: «ما بسیار امیدواریم که قدرت‌های جهان بتوانند در روزهای آتی به توافقی با ایران دست یابند.» کری در ادامه اظهاراتش افزود: «اگر همان‌گونه که ایران می‌گوید در واقع برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز باشد، در این صورت اجازه دهیم که به توافق دست یابیم. ما بسیار امیدواریم که هیچ‌گونه تغییری در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن به وجود نیاید تا فرصت تصمیم‌گیریداشته باشیم.»کری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هنگام دیدار  با وزیر خارجه ایران در لوزان سوئیس از نامه برخی سناتورها عذرخواهی خواهد کرد یا نه، ضمن رد هرگونه عذرخواهی، اضافه کرد: «من درباره اقدام غیرقانونی و بدون فکر برخی که نزدیک به 60 روز گذشته به سنای امریکا وارد شده‌اند، عذرخواهی نمی‌کنم. این اقدام غیرمناسب بوده است.»


وی ادامه داد: «من به مذاکره کنندگان ایران و دیگر کشورهای دخیل در مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌کنم که کنگره حق تغییر یک توافق اجرایی را ندارد. ممکن است رئیس جمهوری بعدی دیدگاه متفاوتی داشته باشد اما اگر ما کار خود را بدرستی انجام دهیم، در این صورت همه ملت‌ها منافعی در این مسأله خواهند داشت که مطمئن شوند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»


هشدار دوباره کاخ سفید به سنا


در همین حال به دنبال افزایش تنش‌ها میان کاخ سفید و کنگره، خبرگزاری رویترز از هشدار دوباره مقامات دولت امریکا به نمایندگان کنگره برای جلوگیری از کارشکنی در دستیابی به توافق با ایران خبر داد. کاخ سفید در نامه‌ای به سناتورهای جمهوریخواه هشدار داده است که هر قانونی مبنی بر نظارت کنگره بر توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر مذاکرات هسته‌ای داشته باشد.


مذاکرات هسته ای از عصر دیروز(یکشنبه) در لوزان با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز وندی شرمن معاون جان کری در امور سیاسی آغاز شد. قرار است امروز ظریف به دعوت فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل مقر این اتحادیه برود و نشستی ویژه با وزیران اروپایی عضو 1+5 ، فرانک والتر اشتاین مایر، فیلیپ هاموند و لوران فابیوس داشته باشد. همچنین در این روز، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه اشمید، صالحی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات خود ادامه خواهند داد تا این که در روز سه شنبه ظریف به آن ها ملحق خواهد شد.


منبع: ایران





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین